keskiviikko 23. lokakuuta 2024

Uutta kiekkoa Stevensiin 2024

Jo vain, hetki syyskiekkoilua tähän väliin. Niin, vaikkei ihan vielä jääkiekosta kyse, jäädytetyistä kaukaloista puhumattakaan. 

Syyskuun loppu jo lopussa on ja aamuisin valoja saapi fillariin laitella päälle. Samalla Satunnainen ohikulkija on pannut merkille takakiekon paukahtelun ja vääntyneen olemuksen, joka fillarin takaosassa ravistelee runkoa. Kuitenkaan pinnat eivät tunnu löysiltä, niitä väännellessä.

Rihdattavaksi olisi pitänyt kiekot viedä ja varmaan siellä olisivat liikkeessä sitten olleet loppukauden, valmistustumista odotellen. Sitä ei haluttu tehdä ja onhan noilla kiekoilla tuhansia kilometrejä ajettu, Itämeren rannat kierretty, sekä Suomen maata koluttu. Sehän tarkoittaa samalla myös sitä, koska vannejarrut fillarissa on, kuluu kiekkojen sivut hissukseen ohuemmaksi joka jarrutuksella.

Eli tässäkin tapauksessa oli jo alumiinipinta aika syvälle uurrettu ja mieleen tulvi ajatus koko kiekkojen vaihtamisesta. Niinpä katse kääntyi kohti verkkokauppaa, josta tilaukseen valuikin Shimanon WH-RS330 kiekot. Keskihintaa hieman alempaa tasoa taitaa olla, mutta arvostelujen mukaan pitäisi hyvää hinta-laatusuhdetta tarjoilla. Ja näin syksyllä muutenkin alennukset aika hyvin kohillaan alkavat olla.



Vanhat kiekot olivat Mavicin Xyriumit, joista totta kai 11-lehtinen rataspakka piti uuteen takakiekkoon siirtää. Ja tulihan siinä samalla uudet jarrupalatkin asennettua molempiin päihin. Eikä vaihteiston säätämiseltäkään selvitty. Vaikka periaatteessa minkään ei olisi pitänyt muuttua, piti softalla tarkastella välitysten oikeellisuus, kun tuntui rouskuttavan, eikä ihan kohdistettuna ketju osunut.

Ongelman aiheuttajaksi osoittautui kuvassa näkyvä prikka, joka jäi laittamatta uuden kiekon vapaarattaan hammaspyörään, ennen rataspakan asennusta. Ei muuta kuin uudelleen pakka auki ja prikka paikalleen, kiekko takaisin ja vaihteiden uudelleen tsekkaus. Avot, johan doimii.

Painoa RS kiekoille luvataan eteen 875 g ja taakse 1177 g ilman pikalukitusvartta ja rataspakkaa. Ei huono keskihintaiselle alumiinikiekolle. Leveyden osalta 25 mm renkaalla tarkoitus ajella.

Reilu 100 km jo takana ja hienosti rullaa. On ilo ajella, kaiken pelatessa kuin enkelin mieli. Tarkkaa ja napakkaa vaihtamista, houkuttaa jatkaa ajamista. Kiekko lentää ilman halki, milloin nähdään syyskauden Stevens:n maali?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti