maanantai 31. elokuuta 2020

Voimansiirtoa

Nimittäin uusittu voimansiirtoa fillariin. Stevens Xenon:lla ajettu noin 10 000 km ja vain ketju vaihdettu kertaalleen tässä välissä. Nyt ongelmaksi alkoi muodostumaan ketjun hyppääminen pois paikoiltaan pienimmillä vaihteilla ajettaessa. 1-2 vaihteilla ei voinut ajaa enää ollenkaan ja kolmoseltakin välillä hyppäsi. Ongelma näytti olevan pahimmillaan juuri etupään rattaissa. Ketju ei enää sopinut rattaan hampaisiin. Takapakassa ei niinkään näkynyt.

FC-6800 sarjan takapakkaa ei tunnu enää saavan mistään. Uusi vastaava malli on tuo CS-R8000. Ei taida olla muuta eroa, kuin pari grammaa kevyempi. Nyt vaihdettu eturattaat, takapakka ja ketjut.

Tehty pieni testilenkki ja havaittu toimivaksi. Satunnainen ohipolkija oli jo unohtanut, miten tarkasti ja nopeasti se DI2 vaihteisto toimii, kun osat vaan kunnossa. Erittäin jämäkän ja nopean tuntuista on vaihtaminen nyt.

Kuukauden, parin jälkeen...

Noniin, tuli huomattua, että vaikka Xenon:n speksit sanovat käytössä olevan uudessa pyörässä 11-28 takapakan, niin ainakin tässä yksilössä on ilmeisesti ollut 11-32. Nimittäin tuli heti vaihdon jälkeen huomattua ylämäissä raskaamman oloista vetoa kuin aikaisemmin.

Nyt, kun tuota fillaria enemmän ajettu, So huomaa, ettei peräkärryllä voisi kuvitellakaan nousevansa sellaisia mäkiä mitä tässä vuosien varrella on puskettu vanhalla setillä.

Nyt lähtikin sitten 11-34 hampainen CS-HG800-11 takapakka tilaukseen, joten kohta taas nousee vaikka puuta pitkin männyn latvaan. Eli pitäisi ykkösvaihteen olla entistäkin kevyempi. Toivottavasti toi vaihtaja jaksaa vääntää ketjun vielä tuohon suurimmalle kiekolle. Kun tossa saattaa tulla ongelmaksi juuri vaihtaja, joka ei jaksa vääntää tai ei riitä pituus suunnitellun kiekon kehää isommalle kalustolle.

No, jos siltä näyttää, niin sitten laitetaan vaihtajaakin vaihtoon tai ainakin pidempää ketjua. Pääasia on, että isoinkin nousu menee mukavasti, eikä So:lle tule tunnetta, että pitääkö alkaa kävellen työstää tätä laitosta.

Tuosta kuvasta näkyy hyvin, miten noiden hampaiden kaikki kärjet ovat hieman eri tavalla viistettyjä. Ei siis mitään vanhanajan rattaita, vaan kaikilla hampailla on oma tarkoitus... Shimano 👍


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti