torstai 13. heinäkuuta 2023

Tee työtäs rullaillen...♫

Tee työtäs rullaillen...♫ niinpä niin, huuh. Näin se matka taittuu, pitkää rinnettä paraikaa pusketaan ylöspäin hyvällä sykkeellä, reisien painaessa potkun suoraksi joka liu'un lopussa. Vuorotahtia, hien valuessa kypärän etuhihnasta otsalle, pyrkien silmiin kirvelemään. Nopea pyyhkäisy, nyt ei voi hidastaa, jotta pysytään tasaisen vauhdin tekniikalla liikkeessä. Sauvat mukana sykkeessä, ei liikaa niihin tukeuduta, jaloistahan tämä homma lähtee... Jesh, vielä pari potkua ja mäki voitettu. Ja sit stoppaa, otetaan hetken hengähdystauko tähän väliin, juomarepun letku suuhun, painallus kypärän etureunaan vesien roiskuessa otsalta maahan ja sauvoihin nojailua tovi. Ohi ajavien autoilijoiden mielessä taitaa olla ajatus, joko kunto loppui?

Aijai, miten hyvältä tuntuu painaa pitkää nousua tasaista tappavaa tahtia, kun taistelu, eiku luistelu kulkee. Tuntee olevansa renkaiden kanssa yhtä ja sulautuvansa liikkeen tuomaan etenemiseen juuri putsatulla asfaltilla. Vaikka hiki lentää, ei haittaa, ihanaa leijonat ihanaa, Satunnainen ohikulkija tuntee olevansa elossa ja kaiken kruunaa korvissa pauhaava Helloween "Future World".

Niin, sitä se ehkä eniten on, urheilutekeminen siis. Ihminen tuntee olevansa elossa. 

Tälle keväälle tarjoiltiin luistimiin uutta rengasta. K2 Bolt 100/110 milliset, noissa So:n luistimissa, kun on kahta eri kokoa. Edessä 2 x 100 mm ja takana 2 x 110 mm samalla kiskolla. Tyypillisesti Suomesta on ollut aika vaikea löytää saman valmistajan, samaa rengasmallia kahta eri kokoa, mutta tällä kertaa tämä onnistui. Toki, eihän noita uusita kuin muutamien vuosien välein, ettei sinällään usein toistuva ongelma kyseessä. 

No, joka tapauksessa renkaat saapuivat postin avustuksella, eikä So:n yllätykseksi mukana ollutkaan laakereita. Olisihan se pitänyt toki havaita jo tilatessa, mutta kuka näitä niin tarkalleen aina katsoo. Eipä siinä, So kipaisi varastosta vanhat rapakon takaa tilatut keraamiset laakerit sisätiloihin, teki tarvittavat pesu- ja huoltotoimet eli purkua, saippuavettä, öljyä ja kokoamista. Voila, laakerit kuin uudet. 

Kiristettäessä renkaan akselipulttia pyrki pyöriminen menemään vaikeaksi, painuu sisään ja jumittaa. Avot... aivot kertoivat samassa hetkessä laakerien välistä puuttuvan alumiiniholkin, joka sinne tarvitaan. Varastossa noita vanhoja renkaita muutama pari on ja sieltä käden käänteessä saimme asiaan varaosia. Holkit lisätty uudelleen avattujen laakereiden väliin ja nyt kiristettäessä ei jää tunnetta, että homma lahoaa alle laskettaessa alamäkeä 40 kilometrin tuntinopeudella. Kireällä on, ei muuta kuin kovaa ajoa toivotellen.

Nyt jo useamman lenkin jälkeen voi sanoa tälle renkaalle, suosittelen! Kulunut tasaisesti ja kohtuu vähän. Renkaan 90A kovuus sopiva, jos enemmän luistellut. Hieman täristää, mutta toisaalta rullaa paremmin. Tuoreemmalle kuskille voisi suositella vaikka 83/85 kovuutta.

Märkäajo-ominaisuusiakin tuli testattua jo aiemmalla lenkillä. Ehkä syksyn tullen sitäkin ominaisuutta joutuu testaamaan isommin. Laakereiden puolesta ei haittaa, tuo keraaminen, kun suorastaan nauttii vedestä ilman ruostetta. Mutta Bolt:n renkaasta on sanottava samaa kuin muistakin perusrenkaista, märkäpito onneton 1/5. Toki tuohan pitää hoitaa jalkatekniikalla pääosin. Ei leveää potkua, vaan napakka jalan ojennus heti perään, kun jalka keskilinjan ulkopuolella.

Niin se on, ei ole uskon asia, mutta uskottava se on, kesä on taas uskomaton ja uskoa täynnä. Maailma näyttää toisenlaiselta renkaiden päältä katsottuna. Kaiken kaikkiaan rulliksen rengasasioihin liittyen, on hyvä muistaa vaihtaa renkaiden paikkaa ja samalla käännellä pyörimissuuntaa säännöllisin väliajoin riippumatta renkaan iästä tai merkistä. Ei rakettitiedettä ole tämäkään.

Pannaan pyörät pyörimään...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti